۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۱۲۱۹۳
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

نظارت‌ های شورای نگهبان جلوی نفوذ دشمنان را گرفته است

حجت‌الاسلام رنجبریان گفت: اگر نظارت‌ها و کنترل‌های شورای نگهبان نبود، پروژه نفوذ دشمنان نظام تکمیل و نظام جمهوری اسلامی از درون استحاله شده بود.
شورای نگهبان

حجت الاسلام مهدی رنجبریان، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فلسفه وجودی شورای نگهبان در نظام اسلامی، گفت: به لحاظ حقوقی شورای نگهبان قانون اساسی، ضامن اسلامیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: طبق اصل ۴ قانون اساسی، شورای نگهبان باید مراقب باشد تا مصوبات مجلس مغایرتی با قانون اساسی یا احکام شرع نداشته باشد، بنابراین تا زمانی که مصوبات مجلس به تأیید شورای نگهبان نرسد، در واقع این مصوبات جنبه قانونی ندارد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی با بیان اینکه تاریخچه شورای نگهبان به دوران مشروطیت بازمی‌گردد، ابراز داشت: از زمان مرحوم شیخ فضل الله نوری جایگاهی مانند شورای نگهبان در اصول متمم قانون اساسی مشروطیت پیش‌بینی شد، به این ترتیب که عده‌ای از فقهای تراز اول به مصوبات شورا نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دموکراتیک دنیا حضور نهادی نظیر شورای نگهبان ضرورت دارد، عنوان کرد: این نهاد در تمام کشورهای دموکراتیک با محتوای مراقبت از قانون اساسی، با عنوان‌های متفاوت وجود دارد که وظیفه آن مراقبت از مصوبات پارلمان‌ها، مجالس و شوراها است تا مغایرتی با قانون اساسی نداشته باشد.

حجت الاسلام رنجبریان در پاسخ به این سؤال که اهداف هجمه‌های داخلی و خارجی علیه شورای نگهبان قانون اساسی چیست، گفت: با توجه به اینکه شورای نگهبان ضامن اسلامیت نظام است، طبیعتاً کسانی که با اسلامیت نظام مشکل دارند با شورای نگهبان نیز مشکل خواهند داشت.

وی درباره مهمترین دستاوردهای شورای نگهبان، ابراز داشت: این نهاد در فعالیت چندین ساله خود همواره حافظ اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که اگر نظارت‌ها و کنترل‌های شورای نگهبان نبود، پروژه نفوذ دشمنان نظام تکمیل شده و تا به حال نظام جمهوری اسلامی ایران از درون استحاله شده بود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی با اشاره به شخصیت و سوابق اعضای شورای نگهبان، عنوان کرد: اعضای این نهاد به ویژه آیت الله جنتی، اشخاصی هستند که از زمان حیات امام خمینی(ره) و با حکم ایشان انتخاب شده‌اند و از شخصیت‌های مورد اطمینان امام راحل و در زمان حاضر از معتمدین مقام معظم رهبری هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هجمه‌ها علیه اعضای شورای نگهبان قانون اساسی به دلیل ایستادگی آنها در مقوله حمایت و حفظ اسلامیت نظام است./302/966/ب1

ارسال نظرات